Weinberger Alfred    

Veröffentlichungen

Typ: Vortrag oder Präsentation

Kurzzitierung
2019
Weinberger, A.:
Applying VaKE in teacher education. - in: Consortium Meeting des Erasmus+-Projekts "Proteach", Universität Salzburg. Salzburg, Universität Salzburg am: 26.02.2019
Weinberger, A.; Dähling, C.; Standop, J.:
Educating for democracy through intercultural virtual problem-based learning in teacher education.. - in: EARLI-Konferenz. Aachen am: 11.08.2019
Patry, J.-L.; Diekmann, N.; Weyringer, S.; Weinberger, A.:
Promoting integration of female Muslim refugees through VaKE. - in: EARLI-Konferenz . Aachen am: 11.08.2019
Weinberger, A.; Itzkovich, Y.; Janova, G.:
The formative assessment tool Critical Friend Approach. - in: Erasmus+-Konferenz; Sakhnin College. Haifa am: 19.02.2019
Reitinger, J.; Nausner, E.; Seyfried, C.; Weinberger, A.; Neubauer, V.:
Innovative Grading? Quasiexperimentelle Studie zum Vergleich der herkömmlichen Ziffernzensur mit einer Pass/Fail-Beurteilung. - in: Interdisziplinärer Diskurs des Instituts für Forschung und Entwicklung der Privaten Pädagogischen Hochschule der Diözese Linz (PHDL). am: 04.04.2019
Reitinger, J.; Nausner, E.; Seyfried, C.; Weinberger, A.:
Messen und Bewerten von Leistungen - Wirkungen einer Pass/Fail-Beurteilung in der Lehramtsausbildung. - in: Kongress der Österreichischen Gesellschaft für Forschung und Entwicklung im Bildungswesen (ÖFEB). am: 18.09.2019
Weinberger, A.:
Qualitätsmanagement. - in: Leitungsklausur der Privaten Pädagogischen Hochschule der Diözese Linz. Schlierbach am: 13.02.2019
Reitinger, J.; Nausner, E.; Seyfried, C.; Weinberger, A.:
Innovative Grading? Quasiexperimentelle Studie zum Vergleich der herkömmlichen Ziffernzensur mit einer Pass/Fail-Beurteilung. - in: ÖFEB-Kongress "Vermessen? Zum Verhältnis von Bildungsforschung, Bildungspolitik und Bildungspraxis". Linz am: 17.09.2019
 
2018
Weinberger, A.:
Fostering pre-service teachers’ ethos through intercultural virtual problem-based learning. - in: Association for Moral Education (AME)- Konferenz "Moral Education toward a caring society: Civic Engagement and moral action". Barcelona am: 08.11.2018
Weinberger, A.:
Pre-service Teachers' Moral Conflicts: How cognitions and emotions mediate moral reactions. - in: Association for Moral Education (AME)- Konferenz "Moral Education toward a caring society: Civic Engagement and moral action". Barcelona am: 08.11.2018
Weinberger, A.:
Ergebnisse der Evaluierung von "Power Girls" (Mädchen in technischen Berufen). - in: Auftaktveranstaltung Power Girls 2018/19 in der Energie AG. Linz am: 05.11.2018
Weinberger, A.:
VaKE (Values and Knowledge Education). - in: "Diskursfähigkeit als Grundlage für demokratisches Denken und Handeln", Stiftungspakt Bayern. Schwandorf am: 05.10.2018
Dähling, C.; Standop, J.; Weinberger, A.:
Fostering Democratic Learning Experiences With Intercultural Problem-Based Learning. - in: EARLI SIG 13-Konferenz "Migration, Social Transformation, and Education for Democratic Citizenship". Essen am: 27.08.2018
Weinberger, A.:
Pre-Service Teachers' Mental Representations in Ethically Challenging Situations. - in: EARLI SIG 13-Konferenz "Migration, Social Transformation, and Education for Democratic Citizenship". Essen am: 27.08.2018
Weinberger, A.:
Values and Knowledge Education: Theoretical Concept and Practice. - in: Erasmus+-Mobilitätsprogramm. Neapel am: 22.05.2018
Patry, J.-L.; Weinberger, A.; Weyringer, S.:
Interkulturelles Lernen mit VaKE (Values and Knowledge Education). - in: Kongress der Gesellschaft für empirische Bildungsforschung „Professionelles Handeln als Herausforderung für die Bildungsforschung“. Basel am: 15.02.2018
Weinberger, A.:
Werterziehung mit dem Unterrichtsmodell VaKE (Values and Knowledge Education). - in: "Perspektive Beruf für Asylwerber und Flüchtlinge" des Stiftungspakts Bayern, Bayerisches Staatsministerium für Unterricht und Kultus. Herrsching am Ammersee am: 02.05.2018
Weinberger, A.:
Academic writing. - in: Summerschool des Instituts Forschung und Entwicklung der Privaten Pädagogischen Hochschule der Diözese Linz. am: 05.07.2018
Weinberger, A.; Boxhofer, E.:
Reflective viability-check: A formative assessment tool for constructivist learning environments. - in: 1st Meeting im Rahmen des Erasmus+-Projekts ASSET (Assessment tools for new learning environments in higher education). University of Cork am: 21.02.2018
 
2017
Weinberger, A.:
Fostering pre-service teachers' moral argumentation skills with VaKE (Values and Knowledge Education). - in: AME (Association for Moral Education) - Konferenz "Evolving Ethics, Moral Education, and the Struggle for Democracy". St. Louis am: 02.11.2017
Weinberger, A.; Patry, J.-L.; Weyringer, S.:
VaKE (Values and Knowledge Education). Concept, adaptations, and empirical studies. - in: AME (Association for Moral Education) - Konferenz "Evolving Ethics, Moral Education, and the Struggle for Democracy". St. Louis am: 02.11.2017
Weinberger, A.:
Migration and education for democratic citizenship: Experiences with VaKE (Values and Kowledge Education). - in: EARLI (European Association for Research in Learning and Instruction)- Konferenz "Education in the crossroads of economy and politics – Role of research in the advancement of public good". Tampere am: 29.08.2017
Weinberger, A.:
Teachers' ethos: A stable personality trait or a situation specific competence. - in: EARLI (European Association for Research in Learning and Instruction)- Konferenz "Education in the crossroads of economy and politics – Role of research in the advancement of public good". Tampere am: 29.08.2017
Weinberger, A.:
Combination of values and knowledge education (VaKE). - in: Erasmus+-Mobilitätsprogramm. Neapel am: 22.05.2017
Weinberger, A.:
VaKE (Values and Knowledge Education) in der Ausbildung von Lehrpersonen. Konzept und ausgewählte Untersuchungen. - in: Gastvortrag. Universität Leipzig am: 26.01.2017
Weinberger, A.:
VaKE (Values and Knowledge Education). - in: Gastvortrag. Universität Bamberg am: 24.01.2017
Weinberger, A.:
Fostering pre-service teachers' socio-scientific argumentation skills with VaKE (Values and Knowledge Education). - in: International Teacher Education Conference. Harvard University, Boston am: 16.08.2017
Weinberger, A.:
Förderung moralisch-ethischer Ziele durch VaKE (Values and Knowledge Education). Praaxisforschung in der Ausbildung von Lehrpersonen. - in: Tag der Forschung der Privaten Pädagogischen Hochschule der Diözese Linz. am: 25.04.2017
Weinberger, A.; Patry, J.-L.; Weyringer, S.:
Autonomy supportive learning with VaKE (Values and Knowledge Education) in teacher education. Fostering empathy and cognitive complexity.. - in: 3rd International Conference on Higher Education Advances. Valencia am: 21.06.2017
 
2016
Gastager, A.; Weinberger, A.:
Respektvoller Umgang, Vertrauen und Wahrhaftigkeit als präferierte Werte von Lehramtsstudierenden. - in: AEPF-Tagung „Empirisch pädagogische Forschung in inklusiven Zeiten - Professionalisierung, Konzeptualisierung, Systementwicklung". Rostock am: 19.09.2016
Weinberger, A.; Gastager, A.:
Pre-service teachers' reflections on moral values and values conflicts. - in: AME (Association for Moral Education)-conference "Civic engagement: A cultural revolution". Harvard Graduate School of Education, Cambridge, MA am: 08.12.2016
Weinberger, A.; Gastager, A.:
Preservice teachers' reflections on values. - in: EAPRIL-conference “Challenges of the Digital Era for Education, Working and Learning: Researchers and Practitioners in Dialogue”. Porto am: 22.11.2016
Weinberger, A.:
VaKE (Values and Knowledge Education) as a possible approach to promote future teachers capacity to implement intercultural values dialogue. - in: EARLI SIG 13-Konferenz "Professionals' Ethos and Education for Responsibility". Salzburg am: 06.07.2016
Weinberger, A.:
How to promote the pedagogical and moral ethos: The case for cases. - in: EARLI SIG 13-Konferenz "Professionals' Ethos and Education for Responsibility". Salzburg am: 06.07.2016
Weinberger, A.:
The cognitive affective processing system (CAPS) model – how do pre-service teachers act in different ethically challenging situations during their practicum?. - in: EARLI SIG 13-Konferenz "Professionals' Ethos and Education for Responsibility". Salzburg am: 06.07.2016
Weinberger, A.:
How to combine values and knowledge with VaKE: Constructivist teaching and learning. - in: Erasmus+-Mobilitätsprogramm. Neapel am: 31.05.2016
Patry, J. .; Weyringer , S.; Weinberger, A.:
Erziehung zu Vielfalt und Demokratie durch VaKE (Values and Knowledge Education) – Integrationsarbeit mit fremdsprachigen eingewanderten Jugendlichen. . - in: Internationale wissenschaftliche Konferenz an der Stiftung Universität Hildesheim „Vielfalt und Demokratie – Identitätssuche in unübersichtlichen Zeiten“. Hildesheim am: 13.09.2016
Weinberger, A.:
VaKE (Values and Knowledge Education) in der Ausbildung von Lehrpersonen. Konzept und ausgewählte Untersuchungen.. - in: Moralforschertagung. Luzern am: 14.01.2016
Weinberger, A.; Patry, J.-L.; Weyringer, S.:
Förderung moralisch-ethischen Unterrichts durch Praxisforschung: VaKE (Values and Knowledge Education) in der Ausbildung von Lehrpersonen. Was kann Methode leisten? . - in: ÖFEB-Konferenz „Forschung trifft Praxis: Was kann Methode leisten?“. PH Steiermark am: 14.10.2016
Weinberger, A.:
Fallgeschichten zur Förderung des Professionsethos in der LehrerInnenbildung. - in: Symposium: Ethos von Lehrpersonen – eine Kernkompetenz professionell handelnder Lehrpersonen. Bamberg am: 28.01.2016
 
2015
Weinberger, A.:
Improving professional moral practice through practitioner research: VaKE in unversity-based teacher education. . - in: EAPRIL-Konferenz. Limassol am: 24.11.2015
Patry, J.-L.; Weinberger, A.; Weyringer, S.:
VaKE in the judgment of practitioners. - in: EAPRIL-Konferenz. Belval am: 24.11.2015
Weinberger, A.; Gastager, A.:
Values in teacher education. - in: EARLI-Konferenz "Towards a reflective society: synergies between learning, teaching and research". Limassol am: 25.08.2015
Weinberger, A.; Patry, J.-L.:
Researchers as moral examples? Moral courage and plagiarism.. - in: EARLI-Konferenz "Towards a reflective society: synergies between learning, teaching and research". Limassol am: 25.08.2015
Weinberger, A.; Weyringer, S.:
Promoting teacher ethos with VaKE: experiences of pre-service teachers.. - in: EARLI-Konferenz "Towards a reflective society: synergies between learning, teaching and research". Limassol am: 25.08.2015
Weinberger, A.:
A moral case analysis approach to promote the professional ethos of teachers.. - in: EARLI-Konferenz “Towards a reflective society: synergies between learning, teaching and research”. Limassol am: 25.08.2015
Weinberger, A.:
Zeichentrickfilme als Quelle moralischer Dilemmata. . - in: Fachtagung "VaKE and beyond". Salzburg am: 01.07.2015
Weinberger, A.:
VaKE in der LehrerInnenbildung. - in: Fachtagung "VaKE and beyond". Salzburg am: 01.07.2015
 
2014
Weinberger, A.; Patry, J. .:
VaKE (Values and Knowledge Education). - in: EARLI Sig 10/21/25 Konferenz “Open Spaces for Interaction and Learning Diversities“. Padua am: 27.08.2014
Weinberger, A.:
Promoting professional judgment in teacher education with moral case-analysis. - in: EARLI Sig13-Konferenz "Moral Education for a Democratic Citizenship". Verona am: 25.06.2014
Weinberger, A.; Nussbaumer, M.; Patry, J.-L.; Weyringer, S.:
Preconditions for dilemma discussions with VaKE (Values and Knowledge Education).. - in: EARLI Sig13-Konferenz "Moral Education for a Democratic Citizenship". Verona am: 25.06.2014
Weinberger, A.:
Lehrveranstaltungsevaluierung neu. - in: Interdisziplinärer Diskurs. am: 06.03.2014
Patry, J. .; Weyringer, S.; Nussbaumer, M.; Weinberger, A.:
Sein und Sollen in der Moral- und Werterziehung am Beispiel von VaKE. . - in: Symposium „Grenzanalysen“ . Salzburg am: 04.07.2014
 
2013
Weinberger, A.:
Förderung moralischer Kompetenzen bei Lehramtsstudierenden durch die Methode VaKE (Values and Knowledge Education). . - in: AEPF-Tagung „Empirische Bildungsforschung und evidenzbasierte Reformen im Bildungswesen“. Dortmund am: 25.09.2013
Weinberger, A.:
Promoting moral judgment and moral action in teacher education. - in: AME-Konferenz Multiculturalism, Interculturalism and Education: Pursuing the Common Good Through Dialogue and Recognition. Montreal am: 24.10.2013
Weinberger, A.:
Multiple approaches in the study of responsible teaching through Values and Knowledge Education.. - in: EARLI Conference “Responsible Teaching and Sustainable Learning” . München am: 27.08.2013
Weinberger, A.; Patry, J.-L.; Weyringer, S.; Nussbaumer, M.:
Das Menschenbild im Unterrichtsmodell VaKE (Values and Knowledge Education).. - in: ENASTE-Kogress „The Educator‘s View of the Human Being. Consequences for Schools and Teacher Education". Wien am: 01.05.2013
Weinberger, A.:
WALK – Leistungsfeststellung als Potenzialdiagnose. - in: ÖFEB-Kongress "Leistungsbeurteilung zwischen Selektions- und Förderauftrag".. Salzburg am: 01.03.2013
 
2012
Weinberger, A.:
Interdisziplinäres und interinstitutionelles Lernen mit VaKE (Values and Knowledge Education) in der Lehrer/-innenbildung. - in: ÖFEB-Tagung „Interinstitutionelle und interdisziplinäre Lehrerbildungsforschung". Innsbruck am: 24.05.2012
Weinberger, A.:
VaKE and Emotions. - in: Tagung der AME (Association for Moral Education). San Antonio am: 08.11.2012
Weinberger, A.:
A cognitive-affective process system analysis of moral arguments in a VaKE dilemma discussion. - in: Tagung der AME (Association for Moral Education). San Antonio am: 08.11.2012
Weinberger, A.:
VaKE in der Lehrerinnen- und Lehrerbildung.. - in: 3. Österreichischen Konferenz für Berufsbildungsforschung in Steyr. Steyr am: 05.07.2012
 
2011
Weinberger, A.; Seyfried, C. J.:
RIFE: Ein Messinstrument zur Erhebung von Reflexionskompetenz bei Lehrer/-innen. - in: Forschungsforum Österreichischer Pädagogischer Hochschulen. Wien am: 21.11.2011
Weinberger, A.; Gastager, A.; Patry, J.-L.:
VaKE in teacher education. How do preservice teachers argue? . - in: International Conference on Moral Education. Nanjing am: 24.10.2011
Weinberger, A.; Gastager, A.; Patry, J.-L.:
VaKE in der Lehrer/-innenbildung. Wie argumentieren Lehramtsstudierende?. - in: Moralpädagogentagung „Moral und Beruf“ . Salzburg am: 04.02.2011
Weinberger, A.; Patry, J.-L.:
Multiple operationalism: VaKE with heterogeneous learning groups. - in: 14th Biennial Conference on the European Association of Research in Learning and Instruction (EARLI). Exeter am: 25.08.2011
Weinberger, A.; Seyfried, C. J.:
RIFE: Reflection Instrument for Education. - in: 76. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der DGfE. Klagenfurt am: 05.09.2011
Gastager, A.; Weinberger, A.:
Zur sozialen Perspektivenübernahme bei Wertekonflikten. - in: 76. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF) der DGfE. Klagenfurt am: 05.09.2011
 
2010
Patry, J.-L.; Weinberger, A.; Weyringer, S.:
Teaching VaKE – experiences with teacher trainings. - in: Symposium of the EARLI SIG 13 Moral and Democratic Education. Tel Aviv am: 30.08.2010
Weinberger, A.; Seyfried, C. J.:
RIFE: Reflection Instrument For Education. Development and first results. - in: The European Conference on Educational Research. Helsinki am: 25.08.2010
Weyringer, S.; Patry, J.-L.; Weinberger, A.:
Problems in preparing teachers for open teaching. - in: The 12th Conference on the European Council of High Ability (ECHA). Paris am: 07.07.2010
Weyringer , S.; Patry, J.-L.; Weinberger, A.:
WALK – an alternative method for ability diagnosis. - in: The 12th Conference on the European Council of High Ability (ECHA). Paris am: 07.07.2010
Weinberger, A.:
Kritischer Multiplizismus: Der Viabilitätscheck im VaKE-Unterricht. - in: 74. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Jena am: 13.09.2010
 
2009
Weinberger, A.; Seyfried, C. J.:
Trust Based Learning through VaKE (Values and Knowlege Education). . - in: The European Conference on Educational Research (ECER). Wien am: 28.09.2009
Gastager, A.; Weinberger, A.; Patry, J.-L.:
Teamwork in a VaKE (Values and Knowledge Education) Learning Environment at Secondary School: High Achievers vs. Low Achievers. . - in: 13th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Amsterdam am: 25.08.2009
Weinberger, A.; Seyfried, C. J.:
Förderung der Reflexionskompetenz in der Lehrerinnenbildung durch das Modell der subjektiven Relevanz. - in: 72. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF). Landau am: 23.03.2009
Gastager, A.; Weinberger, A.:
Zur Wirksamkeit von Teamwork in einer VaKE (Values and Knowledge Education)-Lernumgebung im Schulunterricht. . - in: 72. Tagung der Arbeitsgruppe für empirische pädagogische Forschung (AEPF). Landau am: 23.03.2009
 
2008
Seyfried, C.; Weinberger, A.:
Die Effektivität der erstmals durchgeführten Studieneingangsphase (STEP) an der Privaten Pädagogischen Hochschule der Diözese Linz. - in: ÖFEB-Tagung. Wien am: 11.04.2008
Patry, J.-L.; Weyringer, S.; Weinberger, A.:
Evaluating moral and democratic education through VaKE. - in: Symposium of the EARLI SIG 13 Moral and Democratic Education. Florina am: 24.08.2008
 
2007
Weinberger, A.:
Values and Knowledge Education (VaKE) in European Summer Campuses for Gifted Students: Native vs. non native speakers. - in: 12th Biennial Conference for Research on Learning and Instruction (EARLI). Budapest am: 28.08.2007
 
2006
Weinberger, A.:
Konstruktivistischer Unterricht zur sozio-moralischen Entwicklung und zum Wissenserwerb. - in: ÖFEB-Tagung . Salzburg am: 04.04.2006
Patry, J.-L.; Weinberger, A.; Weyringer, S.:
VaKE – Combining Values and Knowledge Education. - in: 32nd Annual Meeting of the Association for Moral Education (AME). Fribourg am: 05.07.2006
Weinberger, A.; Gastager, A.:
Teamentwicklung und sozio-emotionale Atmosphäre im konstruktivistischen „VaKE+“-Unterricht. - in: 68. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). München am: 10.09.2006
 
2005
Weinberger, A.:
Der Viabilitätscheck als schülerorientiertes Strukturierungsmittel im VaKE (Values and Knowledge Education)-Unterricht. - in: 67. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Salzburg am: 18.09.2005
 
2004
Weyringer, S.; Patry, J.-L.; Weinberger, A.:
VaKE. - in: The 9th Conference on the European Council of High Ability (ECHA). Pamplona am: 10.09.2004
Weinberger, A.; Patry, J.-L.:
Kombination von konstruktivistischer Werterziehung und Wissenserwerb. - in: 65. Tagung der Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF). Nürnberg am: 20.09.2004
 
2001
Weinberger, A.:
Verbindung von konstruktivistischer Moralerziehung und Wissensaneignung. - in: Erziehung und Bildung zwischen Selbstverantwortung und Rechenschaftspflicht. ÖFEB-Jahrestagung. Salzburg am: 24.09.2001